Duminica, 7 aprilie, s-a dat startul campaniei de informare „Urgenta este pentru Urgente”, ce are ca scop educarea populatiei din Romania cu privire la serviciile medicale de urgenta.
„Apelurile nu sunt numai pe medical, sunt si apelurile care vin pe Pompieri, apelurile care vin pe Politie. 112 preia toate apelurile, insa pe partea medicala din aproximativ 2.700.000 de cazuri pe care le rezolva ambulanta, nu numai urgente, consultatii si transport, in jur de 1.200.000 ajung la UPU pe an. La SMURD cifra e mai mare care ajunge la UPU, pentru ca acolo avem echipajele paramedicale care nu pot lua decizia de a lasa un bolnav acasa. Ambulantele pe an ajung la in jur de doua milioane de cazuri din cele 5 milioane, restul vin cu masini particulare, pe picioarele lor, dar asta nu inseamna ca nu sunt urgente. Campania este de educare a populatiei. Campania noastra pe partea Unitatilor de Primiri Urgente este menita sa constientizeze populatia care este rolul principal al Unitatii de Primiri Urgente si anume salvarea de vieti si celelalte urgente. Aceasta campanie vrea sa arate ce se intampa in spatele usilor camerei de resuscitare si a altor incaperi din UPU unde medicii sunt ocupati in a salva vieti si sa inteleaga ca daca ei asteapta pentru o febra de 38 sau pentru ca tusesc sau pentru ca au o problema acuta, dar care nu le pune viata in pericol, motivul asteptarii este faptul ca medicii sunt ocupati. Avem oameni care se asteapta daca au sunat si au zis ca au febra de 38, masina sa fie cu girofar si sirena in 5 minute in fata casei. Acest lucru este imposibil. Nicio tara nu asigura, nicio tara nu face acest lucru. O parte din concetatenii nostri se supara pe aceasta asteptare si atunci s-au invatat sa exagereze din doua motive: sa vina ambulanta mai repede si ca sa ajunga in UPU si sa treaca cu targa de la punctul de triaj direct in interior, pe langa cei care asteapta. Vrem sa constientizam populatia ca un telefon abuziv poate ucide. Urgenta difera din punctul de vedere al pacientului si din punctul de vedere al medicului, vrem ca pacientul sa inteleaga care este modul in care medicul vede urgenta, pentru ca avem urgenta perceputa si urgenta reala.”, a declarat Raed Arafat, seful Departamentului pentru Situatii de Urgenta (DSU).
„Scopul acestei campanii de informare este de a creste nivelul de constientizare cu privire la faptul ca acest numar 112 ar trebui apelat doar atunci cand este nevoie si trebuie rezervat doar pentru persoanele care au nevoie. Sper ca in acest fel sa putem contribui si la cresterea performantelor acestui serviciu.”, a mentionat Arthur Mattli, Ambasadorul desemnat al Confederatiei Elvetiene in Romania.
„Aceasta tendinta descrescatoare a apelurilor nonurgente s-a datorat in mare masura efectelor derularii unor campanii similare celei desfasurate astazi si a unei conlucrari consistente, consecvente si sustinute intre autoritati, cetateni, institutii si canale media. Analiza apelurilor nonurgente primite in sistemul 112 anul trecut ne indica o medie zilnica de 18.000 de apeluri nonurgente in care sunt implicati in medie 380 de operatori 112 si 5.500 de apelanti zilnic. Durata convorbirilor nonurgente cumulate la nivel national a fost anul trecut de 60 de ore zilnic, adica doi ani si jumatate de convorbiri care nu aduc valoare urgentei reale.”, a declarat Ione-Sorinel Vasilica, director STS.
Si Secretarul de stat in Ministerul Sanatatii Dan Octavian Alexandrescu a vorbit despre importanta acestei campanii de informare.
„In ultimul timp s-a demonstrat de la an la an ca solicitarile la 112 au fost in crestere cam cu 5% atat in Romania cat si in randul celorlalte state membre ale UE. Nu putem astepta ca numarul de solicitari nejustificate sa domine, este momentul sa intervenim si cu aceasta campanie de informare si de constientizare a populatiei din Romania”, a declarat Dan Octavian Alexandrescu.
Leave a reply