Klaus Iohannis, presedintele Romaniei, a sustinut o alocutiune miercuri, in data de 13 martie a.c., cu ocazia deschiderii Galei MERITO, la JW Marriott Bucharest Grand Hotel.
Textul alocutiunii este:
„Stiti, apropo de banci – nu poate sa iti placa la catedra daca nu ti-a placut in banca. Pareti viitori si actuali dascali foarte buni dupa cum stati in banci.
Dragi profesori si elevi,
Domnule Presedinte al Romanian Business Leaders,
Stimati reprezentanti ai mediului de business,
Onorata asistenta,
Ma bucur sa fiu prezent la un eveniment dedicat celor care se implica sa schimbe in bine Romania in cel mai eficient mod posibil: prin educarea, cu dedicatie si perseverenta, a copiilor sai, a copiilor Romaniei. Gala de astazi arata ca societatea ofera recunoastere profesorilor cu merite deosebite, chiar daca, din pacate, de prea multe ori, statul nu este capabil sa o faca. Sectorul privat, atat de defaimat mai nou de unii politicieni tributari reflexelor comuniste, autoritariste, merita apreciat pentru angajamentul de a fi tot mai prezent in viata comunitatii si de a suplini nevoi pe care actuala guvernare pur si simplu le ignora. Din experienta mea de dascal, stiu ca hotaratoare pentru succesul adultului de maine este interactiunea dintre elev si profesor.
Capacitatea de a inspira, de a incuraja un tanar sa-si dezvolte abilitatile si sa devina performant reprezinta esenta acestei profesii de care, recunosc, sunt inca puternic atasat si care este foarte importanta pentru viitorul societatii noastre. Pe parcursul mandatului de Presedinte, am adus in atentia opiniei publice o serie de teme din zona invatamantului, reunite in cadrul Proiectului “Romania Educata”, a carui forma preliminara am lansat-o in dezbatere in decembrie anul trecut. Va invit sa ne scrieti si sa ne impartasiti experienta dumneavoastra, dar si ideile pe care le aveti legate de cum ar trebui sa arate sistemul de invatamant in Romania la orizontul anului 2030.
Cariera didactica a fost una dintre cele mai intens dezbatute teme ale Proiectului “Romania Educata”. Din toate discutiile pe care le-am avut au reiesit mai multe deziderate clare, precum nevoia de a sustine cadrele didactice printr-un proces riguros de selectie, dar si prin formare initiala si formare continua de calitate, cu o pronuntata expunere la medii diverse de invatare. Vorbim apoi de nevoia dascalilor de fi sprijiniti prin mentorat si de a nu mai fi impovarati de excesul birocratic care ajunge, de exemplu, sa conditioneze promovarea de pregatirea unor stufoase dosare cu acte.
Ce a mai reiesit din dezbateri este si necesitatea unor echipe functionale si suficiente de consilieri scolari, care sa vina in sprijinul cadrelor didactice. Dascalii au nevoie de acces usor la specializari suplimentare si de diversificarea rolurilor pe care le pot adopta in scoli. Nu in ultimul rand, cei care au performante trebuie sa fie rasplatiti, iar cei care nu fac cinste acestei profesii sa paraseasca sistemul de educatie.
In orice discutie despre
imbunatatirea calitatii procesului educational, cadrele didactice trebuie
privite ca un partener-cheie si nu ca un actor pasiv, supus dispozitiilor sau
deciziilor statului de la nivel central. Cea mai buna dovada sunt chiar cele,
pana acum, trei – si de astazi patru – generatii de profesori
“MERITO”. Dumneavoastra sunteti
acei dascali care nu ati asteptat reformele venite din Parlament sau de la
Minister, ci ati venit cu solutii si proiecte proprii, si ati reusit. Va
felicit pentru aceasta implicare si va urez sa continuati sa luptati pentru ca
fiecare copil din Romania sa aiba o sansa la un viitor mai bun, fiindca, in
definitiv, pentru asta traieste dascalul, sa educe elevul, tanarul, studentul,
in asa fel incat el sa aiba succes in viata – in viata de tanar si, pe urma, in
toata viata de membru responsabil al societatii.
Doamnelor si domnilor,
Responsabilitatea sociala a companiilor
romanesti nu mai este de multa vreme un fenomen izolat, iar eforturile pe care
le-au depus acestea in sprijinul comunitatilor trebuie apreciate si salutate.
Faptul ca avem astazi, aici, multi oameni de
afaceri implicati in proiecte educaţionale ne arata ca exista deschidere din
partea sectorului privat pentru cooperarea cu sistemul educational public din tara
noastra. O colaborare care nu poate fi decat de bun augur, mai ales atunci cand
contribuie la incurajarea exemplelor de buna practica, a cadrelor didactice
care promoveaza educatia de calitate, a managementului pro-activ in scoli sau a
utilizarii de echipamente moderne. Este
important ca statul sa nu puna piedici mediului de afaceri atunci cand acesta
vrea sa se implice in educatie. Investitiile ar trebui sa fie incurajatesi nu
doar sub forma unor sponsorizari pentru dotari, ci si ca parte a unor interventii
mai sistemice.
Eu cred cu tarie ca “Romania Educata”
va deveni realitate atunci cand va exista o colaborare reala a mediului
competitiv de business cu statul pentru o educatie incluziva de foarte buna
calitate.
Doamnelor si domnilor,
In anul in care se premiaza cea de-a patra
generatie de profesori “MERITO”, ne confruntam cu provocari severe,
care risca sa afecteze insusi fundamentul democratic al Romaniei. Multe dintre
aceste provocari, care ajung sa puna in discutie chiar si parcursul european al
tarii noastre, au rezultat inclusiv din neglijarea, decenii la rand, a
educatiei romanesti. La 30 de ani de la
Revolutie si dupa un secol de unitate nationala, romanii isi doresc un stat de
drept functional si o economie dezvoltata. De fapt, ambele sunt cladite pe
activism civic, gandire critica si pe un spirit antreprenorial bazat atat pe
accesul la informatie, cat si pe interpretarea corecta a acesteia.
Prin Proiectul “Romania Educata”,
mi-am propus sa atrag intreaga societate in cea mai ampla dezbatere pe tema
educatiei. Sper ca dumneavoastra, in calitate de agenti ai schimbarii in
educatie, sa fiti parte activa si implicata a acestei dezbateri. In incheiere, dati-mi voie sa felicit persoanele
premiate astazi! Meritele dumneavoastra sunt incontestabile si ma bucur ca
elevii pe care ii indrumati au sansa uriasa de a beneficia de adevarati mentori
in procesul lor educational. Cateva
cuvinte despre ce am facut noi inainte sa venim in aceasta sala. Am avut o intalnire
cu profesorii “MERITO”, o intâlnire foarte buna, din punctul meu de
vedere. Cum au perceput-o colegii dumneavoastra probabil o sa va spuna dupa ce
plec eu.
A fost o intalnire foarte buna si m-am bucurat
ca, intr-o discutie informala, care nu a durat foarte mult, dar a fost foarte
intensa, ati reusit sa imi transmiteti preocupari, ganduri, solutii, idei. Cred
ca cel mai important lucru cu care am ramas din aceasta intalnire este ca se
poate. Deci, haideti sa o facem!
Multumesc!”
Leave a reply